Darío, o fillo máis vello e narrador da historia, leva a cabo dúas pescudas paralelas sobre a figura de seu pai: a profesional, que chega ó cume co desfalco artellado, e a persoal, que bota luz sobre o papel de marido e pai de familia. Ambas as dúas serán os fíos que ganduxen a vida do individuo e da época que lle tocou vivir.
Se aforranmos a indulxencia que se ten cos falecidos, resulta que este Manolo --o fillo tamén se refire a seu pai polo nome-- vén sendo un rapaz morto de fame fillo dun republicano asasinado polos falanxistas. Na posguerra, primeiro por necesidade e despois por comenencia, acepta a axuda e a amizade dun peixe gordo do réxime (non exento de responsabilidade na morte de seu pai) para medrar económica e socialmente. Deste personaxe apredeu que se non tes habilidades para facer diñeiro non es un tipo listo. Tampouco dubida en abandonar a moza embarazada para casar con outra que non ama, pero que considera un bo partido. Os fillos teñen na memoria a frialdade do trato familiar.
Cando o padriño político cae en desgraza e o botan fóra da vida política por un escándalo financeiro, Manolo ve coutadas as medras no banco e queda profesionalmente confinado na súa sucursal, como nunha especie de xubilación.
Darío descobre un cambio na vida de Manolo: o namoramento de María, que fai espertar o lado humano que nunca antes amosara. Así e todo, a morte repentina non deixa lograr esta nova faceta.
1. O narrador tamén nos amosa a súa propia vida, que se vai facendo á contraimaxe da do pai. O diñeiro e o éxito profesional non son os valores máximos polos que se rexe; as relacións que establece cos semellantes baséanse no afecto, no respecto e na ética; asume as súas responsabilidades como pai. Aínda que isto último semella máis unha promesa de futuro, o desexo de non repetir erros de seu pai.
O lector atópase cun relato que confronta sistematicamente dúas épocas, dúas personaxes e dous modelos de vida incompatibles.
2. Francisco Martínez Bouzas inclúe esta novela "dentro do subxénero detectivesco", advertindo que os detectives profesionais son aquí personaxes marxinais. O contratado por Ricardo é simplemente unha cita. Quen leva o peso das pescudas e nos fai vivir a intriga é o narrador (Darío).
Se ben a aclaración do desfalco é o fío principal da novela, o narrador toca coa mesma intensidade outros temas. Deste xeito, amósanos a falta de escrúpulos dos que se fixeron co poder despois da guerra civil; a loita pola supervivencia dos vencidos; a mentalidade dos triunfadores de calquera época e condición, sen asomo do menor sentido ético; as relacións de parella; as relacións pais-fillos...
3. Falan da novela:
- Faro de Vigo: noticia da concesión do Premio García Barros.
- Vieiros: noticia do premio e do autor.
- A Nosa Terra: nova do premio e trama da novela.
- La Voz de Galicia: noticia co mesmo motivo.
- El Correo Gallego: noticia do galardón e ollada sobre a obra de Xosé Monteagudo.
- Blog de Galaxia: o autor comenta o punto de vista adoptado na narración.
- El Correo Gallego: noticia da entrega do premio e breve historia do galardón.
- La Voz de Galicia: outra visión da mesma efeméride.
- La Voz de Galicia: relación do feito inspirador da novela.
- Francisco Martínez Bouzas: recensión da novela no suplemento "Saberes" (La Opinión Coruña, 27/02/2010).
- Galeteca convídanos a unha cita literaria con Xosé Monteagudo.
- Ler e ver: moi ilustradores o vídeo e o artigo deste blog.
- BVG: ficha do autor.
- Lorena Domínguez Mallo: "Coñecer o pai", recensión da novela no soportal do Consello da Cultura.
- Fervenzas Literarias recolle diversas recensións críticas de Un tipo listo.
- Conversa de Xosé Monteagudo con Manuel Vidal Villaverde no Galicia Hoxe (28/12/2009).
- V. Oliveira poblica en Galicia Hoxe (21/07/2009) un artigo sobre Un tipo listo e o seu autor.
- César Lorenzo Gil entrevista a Xosé Monteagudo para A Nosa Terra (18/01/2010). Salienta o tema central da novela, corrupción no franquismo, como merecente de ser máis tratado na literatura.
- Galnarciso proponnos un cuestionario previo á lectura de Un tipo listo, que resulta unha guía moi útil.
- Centro de Documentación da AELG: datos do autor e da obra en diversos soportes.
Xosé Monteagudo, Un tipo listo, Vigo, Galaxia, 2009.
Ningún comentario:
Publicar un comentario